Dag 16 - Reisverslag uit Rovereto, Italië van Michelle`` Lansink - WaarBenJij.nu Dag 16 - Reisverslag uit Rovereto, Italië van Michelle`` Lansink - WaarBenJij.nu

Dag 16

Blijf op de hoogte en volg Michelle``

16 Juni 2018 | Italië, Rovereto

Met fiets en dochter naar Rome

Zaterdag 16 juni

Ook vandaag volgen we de rivier de Adige van Bolzano naar Trento en uiteindelijk Rovereto. Maar eerst onze stalen rossen weer een smeerbeurt geven. Vooral de ketting krijgt het zwaar te verduren dus die goed schoongemaakt en ingesmeerd. Nieuwe banden op de fiets van Michelle was een goede beslissing, we fietsen nog regelmatig over gravelfietspaden en we hebben geen lekke banden meer gehad.

Het is weer warm, de 30 graden worden bereikt dus goed ingesmeerd tegen de zon. Dit doen we met een biologische zonnebrandcrème. Je strijkt het er wit op en vervolgens kleurt het roze. Je gezicht ziet er uit alsof je een enge ziekte onder de leden hebt maar het beschermd ontzettend goed.

Het is ontzettend druk op de fietspaden met wielrenners, en met name tourgroepen met oranjegekleurde shirts waarop iets van een toertocht Verona staat. De paden zijn vrij smal dus achter elkaar rijden is nodig. Zodra zo’n groep wil passeren fluiten ze zoals je ook fluit naar een hond om vervolgens strak langs je te rijden en direct voor je weer naar rechts te rijden. Echt oppassen en vermoeiend omdat het de gehele rit doorgaat. Het landschap wordt nog steeds bepaald door de hoge bergen die steeds steiler worden. De appelboomgaarden maken langzamerhand plaats voor wijngaarden.

Onderweg zien we op twee locaties slangen over het fietspad kronkelen als dat het goede woord is. De natuur is hier imposant, we horen en zien vele zangvogels en ook roofvogels zijn aanwezig. Op grote hoogte zien we een arend langs een bergtop vliegen.
Helaas zien we ook boeren met grote machines de druiven besproeien.

In Trento afgesproken met Anita. Wij waren al gearriveerd terwijl zij nog druk bezig was met het zoeken naar een parkeerplaats. In het centrum troffen we elkaar bij de kerk waar een grote volksmenigte verzameld was waarbij Doctore Ferrari en Profesore Bugatti toespraken hielden. Bleek een uitreiking te zijn van afgestudeerde Bachelors. Op zaterdagmorgen voor de kerk en buiten op het plein. Dit kan in Italië.

In Trento merk je echt de overgang van het Duitse taalgebied naar het Italiaanse. Ook de dorpen en steden krijgen een meer Italiaans karakter. Om 14.30 uur bereiken we Rovereto en checken in bij een B&B met een prachtig binnenhofje. Stokoud maar heel mooi ingericht met oude landbouwmachines. Dat gaat vandaag wel lukken.

• 17 Juni 2018 - 08:06

Jos Lansink:

Weer een prachtig geschiedkundig verslag in een mooi deel van Italië. Het grootste trapdeel zit erop voor jullie. Op naar Rome