Dag 14 - Reisverslag uit Prad am Stilfserjoch, Italië van Michelle`` Lansink - WaarBenJij.nu Dag 14 - Reisverslag uit Prad am Stilfserjoch, Italië van Michelle`` Lansink - WaarBenJij.nu

Dag 14

Blijf op de hoogte en volg Michelle``

14 Juni 2018 | Italië, Prad am Stilfserjoch

Met fiets en dochter naar Rome

Donderdag 14 juni

Vandaag gaat het gebeuren. We moeten de Reschenpass over om Sluderno in Italië te bereiken. Vanaf Ried gaat het consequent omhoog, maar niet echt steil. De lucht is na het onweer en de buien van gisteren opgeklaard, het is echter wel koud en er staat een harde wind die ons gelukkig in de rug blaast. De officiële naam van de route is Via Claudia en ik denk dat onze nicht hier wel van gecharmeerd is. Vanwege de “gemakkelijke” Alpenpassage is al in 50 na Christus de Via Claudia aangelegd door de romeinen voor het handelsverkeer. Knap staaltje wegenbouw.
Het uitzicht is weergaloos mooi op het omliggende bergmassief en bij een Zwitserse grenspost ligt de afslag naar de Reschenpass. Vanaf hier gaat het gelijkmatig over 6 kilometer onder 7% omhoog tot aan Nauders. Michelle heeft de Venga Boys op de radio en die muziek maakt de tocht “gemakkelijker”. We krijgen onderweg bijval van andere klimmers die de muziek wel waarderen.

Na Nauders bereiken we de Reschensee (Lago di Rèsia) met zijn groen/blauwe kleur waarin een kerktoren staat. Bijna vergelijkbaar met de kerktoren in een vijver bij de universiteit van Twente.
Echter is deze toren een stil protest tegen de aanleg van een stuwdam in 1950 die de kunstmatige Reschensee vormt. Het hele dorp Graun verdween toen onder water en de toren bleef staan als stille aanklacht. Ziet er in ieder geval fotogeniek uit. Helaas fietsen wij aan de rechteroever van het meer waardoor de afstand te groot was voor een foto. Onder de Reschensee ligt terrasgewijs een meertje dat er veel natuurlijker uitziet, het water is donkerder en het benedenstroomse deel is een groot plasdras gebied. Vanaf hier gaat het bergafwaarts, we crossen door een paar idyllische dorpjes, en is het een appeltje/eitje om uiteindelijk Sluderno te bereiken.

We verblijven in een woning buiten het dorp waar de bovenverdieping is ingericht voor twee appartementen. Het is een soort van omgebouwde boerderij waar ook paarden worden gehouden, best wel een leuke locatie. De weg ernaar toe was minder, een drukke verbindingsweg met weinig ruimte, vangrails en agressief toeterende vrachtwagens.
Het avondeten gaan we voor het eerst nu zelf maken, Tortelloni gevuld met spinazie en gehakt.

• 14 Juni 2018 - 18:46

Nathalie:

Hoi Henk en Michelle,
    Leuk om te lezen dit reisverslag! Goed bezig! En...Ik denk ook dat Clau dit leuk vindt