Dag 22 - Reisverslag uit Massa Martana, Italië van Michelle`` Lansink - WaarBenJij.nu Dag 22 - Reisverslag uit Massa Martana, Italië van Michelle`` Lansink - WaarBenJij.nu

Dag 22

Blijf op de hoogte en volg Michelle``

22 Juni 2018 | Italië, Massa Martana

Met fiets en dochter naar Rome

Vrijdag 22 juni

Assisi staat vandaag op de verlanglijst en dit ligt ongeveer halverwege de fietsroute want de eindbestemming is Massa Martana waar we in een B&B gaan verblijven.

Het slapen afgelopen nacht in de Agriturismo verliep helaas niet rustig.. Op de verdieping boven ons verbleef een groep jongeren die naar een congres over fysiotherapie moesten maar daar de afgelopen nacht niet mee bezig waren. De Testosteronies en Oestroginies feesten tot 3.00 uur door, waardoor ze er goed in slaagden ons wakker te houden. Ach ja we zijn allemaal jong geweest.
Tijdens het ontbijt nog gesproken met een Hollands stel dat ook fietste maar dat anders invulde. Zo waren ze vanuit de Agriturismo met fietstochten bezig om de omgeving te verkennen en vanuit Rome met de trein naar Perugia vetrokken om vervolgens met de fiets weer naar de Agritoerisme locatie te gaan. Ook een leuke manier om de omgeving te verkennen.

Na ons iets verlate ontbijt vertrokken we en kwamen we al om 11.30 uur aan in Assisi. Als je dan vanuit het dal het bedevaartsoord Assisi tegen de berg aangeplakt ziet is dat een imposante aanblik. De basiliek St. Franciscus is vanuit het dal helemaal beeldbepalend en de gedachte die dan opkomt is hoe hebben ze het ooit voor elkaar gekregen en welke enorme investeringen hebben dit mogelijk gemaakt. Eenmaal boven aangekomen kwamen in een drukte terecht die je niet verwacht maar heel gebruikelijk is. Het schijnt dat er jaarlijks ruim 5 miljoen mensen naar Assisi komen waaronder ook veel monniken en nonnen die je dan ook overal ziet rondlopen. En wat dan weer opvalt is dat het hele jonge mensen zijn.
Om Anita te vinden moesten we met de fiets nog een hele klim maken. Maar ze stond keurig te wachten bij de fontein in het centrum van Assisi. Op een bankje gezamenlijk een broodje gegeten tot Michelle er achter kwam dat ze haar fietshelm miste. Die lag nog bij de Basiliek. Zij snel de berg weer af en een half uur later kwam ze terug met de helm op haar hoofd. Helemaal stukgefietst en de radio knetterhard aan in een zo devote omgeving. Wij hoorden er even niet bij.

Na de middag te fietstocht weer hervat richting Massa Martana. Nog ongeveer 40 kilometer te gaan en die werden een uitdaging. We waren er niet op ingesteld maar we moesten meerdere klimtochten over gravelpaden oppakken en die waren echt steil. In combinatie met het warme weer had Michelle het over een militaire training. Maar het landschap is betoverend waardoor we het vol wisten te houden.

Eenmaal aangekomen in Massa Martana zoeken we het B&B via Google maps. Het ligt hoog in de heuvels op 5 kilometer afstand van het stadje. De B&B heet Rossopeperoncino en het is een heerlijk rustige plek waar we hartelijk door de sympathieke eigenaren worden ontvangen. De B&B is heel ruim en origineel ingericht met veel eigen kunst en leuke snuisterijen. De eigenaar gaf aan dat hij uit Rome kwam, na zijn pensionering de drukte wilde verlaten en de rust van Umbrie nodig had. Een goede keus. Toen we s’avonds terug kwamen branden er gezellige kaarsjes op het terras en was onze was keurig op een droogrek gehangen, een 9,6 review van booking.com zeker waard.

• 23 Juni 2018 - 06:16

Jos Lansink:

Weer een prachtig verslag over een omgeving met een hoog RK gehalte. Maar jullie hebben weer een schitterende omgeving gezien. Jullie kunnen Rome al ruiken. Succes.